Uit onderzoek is gebleken dat jongeren een sterke affiniteit met merken hebben. Met name merken die een krachtige uitstraling hebben doen het goed onder de jongeren. Ze zijn dan ook behoorlijk kritisch in de beoordeling van merken en weten precies welke merken wel en niet ‘cool’ zijn. Nog meer dan volwassenen hebben ze het gevoel dat een bepaald merk een groot aandeel in het imago kan hebben. Jongeren laten zich leiden door een aantal factoren bij de keuze voor een merk. Kwaliteit, prijs, identiteit en uniciteit zijn misschien wel de belangrijkste. Jongeren gaan zoeken naar kledingwinkels die bij hun uiterlijk en imago passen. Het onderzoek wees uit dat bij kleding vooral de factor identiteit een grote invloed heeft. Het is dus belangrijk dat de winkel bij de persoon past. Al verschilt dat ook nog per kledingwinkel. Zo is het aannemelijk dat het bij kledingstukken als sneakers en snapbacks vooral gaat om uniciteit. Dezelfde schoenen en petten kopen als je beste vriend is namelijk niet zo cool. Daarentegen zal een winkel als de H&M juist weer minder op uniciteit scoren en meer op identiteit. Aangezien er best veel mensen regelmatig iets kopen bij de H&M. Het onderzoek wees bovendien uit dat veel naamsbekendheid van een merk niet automatisch een sterke reputatie garandeert onder jongeren. Wel is het zo dat een sterke reputatie over het algemeen een grote naamsbekendheid geeft. Diesel is een merk dat geen uitzonderlijk hoge naamsbekendheid heeft, maar wel een sterke reputatie onder jongeren. Wel is het zo dat reputatie niet zo makkelijk te bepalen is, het is geen constant gegeven. Tijden veranderen en trends dus ook. Die zijn onder meer afhankelijk van tijdsgeest, omgevingsfactoren, invloed van andere merken en berichtgeving in de media. Ook toevalligheden kunnen een invloed hebben op de reputatie van merken en de manier waarop jongeren daar tegenaan kijken. Volgend jaar kan zo’n lijst er dus weer heel anders uit zien. |
http://snapbacks.nl |
