Nieuwbouw20
Image default
Business / Marketing and Advertising

De impact van mobile devices op fysieke winkels

Het begrip mobiele marketing

Mobiele marketing is een soort verzamelnaam voor een groot aantal marketingdiensten en toepassingen via een mobiel apparaat. Momenteel richt mobiele marketing zich vooral op marketingcommunicatie en service. Mobiele marketing is nog steeds in een groeifase en door de steeds sneller wordende mobiele datasnelheden en technologische vooruitgang van mobile devices zal het gebruik van mobiele devices en de mogelijkheden van mobiele marketing verder toenemen.

De toenemende populariteit van mobile devices heeft geleid tot culturele veranderingen, denk aan de manier waarop mensen communiceren etc. Ook op de manier waarop mensen winkelen en onderhandelen in winkelomgevingen is veranderd.

Marketingcommunicatie via mobile devices

Mobiele marketing wordt steeds belangrijker in de communicatiemix. Een mobile device is direct, persoonlijk en de meeste consumenten hebben het altijd bij zich. Dit maakt het gebruik tot een ander communicatiemedium dan internet op een computer. Mobiele marketingcommunicatie maakt het mogelijk om tot persoonlijke interactie te komen met de betreffende doelgroep en met deze doelgroep een persoonlijke band op te bouwen. Omdat communicatie via een mobile device gebonden is aan tijd en locatie, kan het op een heel weloverwogen en nauwgezette manier worden in gezet.

Showrooming is een dreiging voor vele winkeliers

Een effect waar vele winkeliers moeite mee hebben is showrooming. Klanten zoeken bij dit effect in de winkel naar producten en vergelijken vervolgens de gevonden prijs via hun mobile device met andere aanbieders. Wanneer het hier goedkoper is, bestellen de klanten het product online of gaan naar een andere winkel. Winkeliers kunnen hun mobiele marketing inzetten in het kader van de merkbekendheid, maar ook salespromotion . Mobiele marketing kan op een heel persoonlijk niveau worden ingezet: met toestemming kunnen (loyale) klanten die in de buurt van een fysieke vestiging, worden uitgenodigd om de winkel te kunnen bezoeken en gebruik te maken van een individuele aanbieding.

https://www.teamnijhuis.nl/